Er vandoor

​Ten  noorden van Baumholder had ik de route uitgezet dwars door een gebied waar de Amerikanen zitten. Volgens alle kaarten was het mogelijk. Maar terplekke leek het me toch wat verstandiger om na een tijdje af te buigen. Het is zo’n basis die ik ook nog uit mijn diensttijd ken, met bunkers, laadplaatsen en een stormbaan. Geschoten werd er ook. Slachtoffer was een ree die in aanraking kwam met een auto en door de politie werd afgemaakt. Overigens was de wandeling naar Baumholder, bijna een Amerikaanse garnizoensstad, wel het zwaarst tot nu toe. Of ik begin steeds meer aan te wennen aan de afstanden en de terreinglooiingen.

Ten zuiden van Schonenberg-Kuebelbronn stuitte ik onverwacht op een massief hek waar geen door komen aan was. Opnieuw een Amerikaanse basis.  Omlopen dus. Maar als je nu denkt dat je iemand ziet… niet dus. Vakantieperiode hè. Vlak bij dat gebied zag ik ook nog een Keltische grafheuvel en er zijn vondsten gedaan uit de Romeinse tijd. Die oude Romeinen waren nog niet van die stomme jongens, wat Asterix ook zegt want strategisch gelegen tussen de Elzas en de Rijn. Of Berlijn en Parijs.  

Ik loop  precies op de grens tussen Duitsland en Frankrijk, vlak na Roppeviller en een stukje over de Helmut Kohlwanderweg. Bij elkaar staan de oude grenspalen, inclusief Romeinse. Iets  naar het zuiden, de Vogezen en Elzas is meerdere keren een robbertje gevochten. De bunkers en kazematten van de Maginotlinie zijn aanwezig, maar merendeels onder de grond of onder een berg. Ik zie er niet zo heel veel van. Wel zie ik veel kruizen langs de kant van de weg. Van veel te vroeg gestorvenen tijdens die oorlogen. 

Keltische grafheuvel
Nu ik de laatste dagen zoveel door bossen, weilanden en nauwelijks bewoond gebied loop is het leuk om naar de natuur te kijken. Ik ben niet zo heel goed in allerhande beestjes, maar een vos op 2m afstand is toch wel erg leuk. Net als twee valken(?) die in de lucht aan het ‘spelen’ zijn. En ik denk dat ook nog een wilde kat zag. Hij mij ook en ging er als een haas vandoor. Gelukkig heb ik nog een wazige foto.

Een wilde kat(?)

16 reacties op ‘Er vandoor

  1. Superleuk om weer een stuk van je te lezen papa! Wat een avonturen beleef jij weer 😀 Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal! Succes papa! Xxx Mandy

  2. Hey Wouter, wat ben je alweer een eind op weg, zeg! En wat fijn om te zien (op de foto’s) dat het beter weer is. Vind je stukjes heel leerzaam 😄👍! Leuk je te volgen! Wens je veel plezier en succes!

  3. “terreinglooiingen” ik heb ‘m ff 3x moeten lezen voor ik doorhad wat daar nu precies stond 🙂 ik voeg m toe aan mijn onraadbare-galgje-woorden-verzameling. Hier in het IJsselsteinse is het nog steeds grauw en grijs trouwens en ook volop vakantietijd dus het lijkt hier ook af en toe een beetje onbewoond gebied. Lekker doorlopen dus en vooral je verhalen blijven delen!

    1. Voor Scrabble doet die het ook wel aardig. Ik hoop dat het weer bij jullie ook snel opklaart zodat het voor de wel aanwezigen ook aangenaam is!

  4. Super leuk dat wildlife spotting haha. Zo leer je ook nog eens wat dieren kennen. Ik word thuis altijd uitgelachen omdat ik geen 1 vogel kenz Nou is dat uiteraard een beetje overdreven :-))

    1. Nou, daar kan je wel eens gelijk in hebben. De Hünsruck, waar dit vlak bij ligt, was 400 miljoen jaar geleden een tropische zee. Aldus Wikipedia. Wie weet dat met de klimaatverandering oude tijden herleven😀

  5. Wouter, wat ontzettend leuk je zo te volgen op weg naar Rome. De weg er naartoe is minstens zo mooi als het het doel! Succes en geniet van je mooie en indrukwekkende tocht. Wij houden je fort hier wel in gaten. 😉

  6. Hey Wouter, wat een fijne verhalen, ik begrijp, via de Tom-Tom hoe het gaat !
    Ik kan nog steeds niet goed met de website overweg , ( leeftijd) ………
    Fijne dat je nu even gezelschap hebt, en maandag weer verder !
    Liefs Fique

    1. Ik weet alleen dat het lastig is om een automatisch berichtje te krijgen om mij te volgen. Maar dat doe je al dacht ik.

  7. Hoi Wouter, wat maak je toch weer een bijzondere reis! Heel leuk om je op deze manier te volgen. Geniet ervan! hartelijke groet, Jet

Plaats een reactie