De digitale route (voorlopig)

Het is al weer even geleden dat ik een eerste verslagje heb gemaakt (maar nog niet heb gepubliceerd). Ondertussen is de digitale wandelweg in het leven geslopen. Ik heb een etrex20 gekocht en er met behulp van Basecamp en Javawa osm-kaarten op geïnstalleerd. Voor de geïnteresseerden: de freizeit wanderkarte van Nederland, Duitsland en Italië en een gedetailleerde kaart van Zwitserland. Het gaf en geeft nog steeds enig puzzelwerk, maar met de eerste oefenkilometers voor de 4-daagse van 2015 gaat het goed. Naarmate het gebruik meer wordt, wordt het ook gemakkelijker het apparaatje te gebruiken. Het wordt daarmee de uitdaging op uitsluitend digitaal te reizen en niet meer met papieren wandelkaarten. De beloofde levensduur voor de batterijtjes (2000mh) lijken op dit moment zo’n 8 uur voor een setje, i.p.v. de beloofde 20-24 uur. Dat moet ik in de gaten blijven houden.

Daarnaast blijkt grapffhopper voor mij een uitermate makkelijke hulp voor het verder bepalen van de route. Door Duitsland gaat er zo alras nog meer dan 100 km vanaf. Omdat ik eerder een route had gekozen om de Elzas heen zit er toch een bocht in de route. Ik haal deze bocht er uit en ga een stukje door de Elzas in Frankrijk. Graphhopper brengt ook de hoogteverschillen goed in beeld.

Toch blijkt de route die ik eerder door het Zwarte Woud heb gepland best pittig. Ik had de route naar Schaffhausen bij de vorige sessie al ingeperkt. Maar ook nu kom ik vanaf Freiburg im Breisgau een paar aardige heuvels van ca. 1100m tegen. Die zullen best afmattend werken met Zwitserland in het verschiet. Ik denk dat het iets makkelijker is om te kiezen voor een route naar Basel.

Een ander overpeinzing is de Sbrinzroute in Zwitserland. Deze kan starten bij hetzij Stansstad hetzij bij Altberg. En ik weet niet welke route te kiezen. De ene kent een hoge passage via Engelsberg met ongeveer 2200 m hoogte; de andere gaat door Aare-kloof/Aareschluft. De ene is best wel pittig, ook vanwege de daarop volgende bergen, de andere is wellicht een uitdaging voor mijn hoogtevrees. Ik zal beide routes uit werken en beide ‘mee te nemen’. Ik denk dat ik het aan het weer overlaat als ik aan het begin sta. Later, wanneer deze twee delen weer samen komen volgen nog de Grimselpass (ook ca. 2200 m) en op de grens met Italië de Griesspass (2400m).

Als je hier zo mee bezig bent blijkt dat de tijd voorbij vliegt. De tijd om te starten is wat mij betreft goed gekozen, want in de zomer zit ik niet zoveel meer achter de pc en in het najaar zal een verdere materiaalkeuze gaan spelen. En een lesje Italiaans, want het is ook handig mezelf verstaanbaar te kunnen maken. Ondertussen blijf ik Klaas volgen via de twitter en zijn weblog. Leuke, relativerende verhaaltjes en foto’s. Dat zal mij ook wel overkomen, hoewel ik de route ook zoveel mogelijk uitzet op het gebruik van campings en een enkele jeugdherberg. Hij heeft nu 8kg bij zich.

24/3-2015


Plaats een reactie