Naar Zwitserland

​Zwitsers zijn verzot op bomen. Het is een van de belangrijkste, zo niet is de belangrijkste grondstof van het land. Dat is mooi. Maar ze belemmeren helaas ook het uitzicht op de Aare bij Olten, waar ik over die prachtige houten brug loop. Ook een stukje verderop, en een dag later, heb ik door de bonen en struikgewas nauwelijks uitzicht op de Sursee, hoewel ik er toch vlak langs loop. Van grotere afstand en hoogte is het beter te zien.

Sursee, van onder de bomen

Nog even terug naar de houten brug: ook Luzern kent er een paar. Werkelijk prachtig. Ik vind Luzern een erg mooie stad, met een laid back uitstraling. Zowel in de binnenstad als de buitenwijken waar ik door heen kom. Ik kan me goed voorstellen hoe leuk het is om daar het bekende festival van klassieke muziek te bezoeken. 

Een blik op Luzern

Luzern is zo anders als Freiburg, ook een mooie stad, maar ik had me er wellicht een andere voorstelling van gemaakt en ik vond het uiteindelijk toch wat tegen vallen. Wellicht kwam het ook door de vele werkzaamheden die in de openbare ruimte uitgevoerd worden. De aandacht voor open water, dat overal in gootjes door de stad loopt is wel kenmerkend. Oppassen alleen dat je niet misstapt.
Helaas vind ik Basel ook niet geweldig. Wel de Altstad, maar de rest…  Lelijke buitenwijken, bijna kazerne-acchtig, en grote industrieterreinen. Tot bijna bij Laufelfingen toe. Het eerste stuk in Zwitserland is niet iets om over naar huis te schrijven😀. Misschien speelt in dit alles ook wel mee, dat ik tijdens mijn ‘vrije’ dag in Basel vrijwel alleen regen heb gehad. Overdag een beetje , ’s avonds en ’s nachts met bakken. Zelfs de nieuwe Boulevard langs de Rijn, die in april is geopend, ligt er triest bij.

Regenachtige dag in Basel

De wegen waarover ik loop zijn gevarieerd, soms landweggetjes, maar ook paden en steile stukken, zoals bij Badenweiler, of zoals gisteren naar Sursee. Waar het zweet me van het lichaam gutst door de warmte en de inspanning die nog even bij km 34 geleverd moet worden. Ik drink veel, voor mijn doen, zeker 3,5 liter aan water,  multivitaminen, koffie, cola. Eten doe ik wat minder, maar heb daar ook wat minder behoefte aan. Als ik eet let ik op de calorieën. Zo veel mogelijk. Dus, thuisfront. Ik val af maar maak je geen zorgen! Morgen nog een relatief vlakke etappe naar Ewil en daarna zal het stevig worden. Jullie lezen dat waarschijnlijk als ik in Italië ben.
Ik moet nog even een paar kleine kanttekening en maken. Mijn telefoon provider doet wat moeilijk over alle mb’s die ik gebruik, vooral voor de tweetjes. Dat heb ik op een iets lager pitje gezet.

En verder zie ik zoveel en maak ik zoveel mee, dat het niet allemaal te beschrijven is, waarvoor mijn excuses.


7 reacties op ‘Naar Zwitserland

  1. Hoi Wouter, wat ga je goed !!!! trots op je 🙂
    Ik zal vanavond aan je denken wanneer ik na anderhalf training klaar ben en jij dus nog ‘even’ door mag. Groetjes, Esther

  2. je gaat voor spoedig wouter echt je doet het uitstekend petje af hoor.
    geniet er zeker van want deze tocht maak je maar 1x.

  3. Wat een mooie tocht wat het bereik van je telefoon betreft, ook in Italië is het niet altijd fijn!
    Maar geen nieuws is goed nieuws.
    Liefs 😍

  4. Dag Wouter, met veel plezier en aandacht lees ik jouw belevenissen en verrichtingen. Chapeau voor je prestaties. Wens je nog heel veel succes en plezier toe.
    Hart.groet. Hans Kleene

Plaats een reactie